-
Polityka bezpieczeństwa produktów
Dystrybutor:
WITALNA PACZKA Waldemar Ciach
Adres pocztowy: 55-220 Jelcz-Laskowice ul. Gimnazjalna 10
Adres e-mail: kontakt@witalnapaczka.pl
Telefon: 713184343
(dalej określany jako “Dystrybutor”)
Wprowadzono dnia: [13.12.2024]
Aktualizacje Polityki: [13.12.2024]
Zakres dokumentacji:
Ważne linki
Kluczowe definicje
1.0. Wprowadzenie
2.0. Procedury podejmowane przed udostępnieniem produktów do sprzedaży
3.0. Opracowanie oferty produktu
4.0. Warunki przechowywania produktów i ich transportu
5.0. Postępowanie w przypadku udostępnienia produktu niebezpiecznego lub niezgodnego z Wymogami
6.0. Współpraca z organami nadzoru rynku
7.0. Współpracownicy
Załączniki:
Załącznik nr 1: Infografika - obowiązki dystrybutora
Załącznik nr 2: Lista kontrolna - opisy produktów w przypadku sprzedaży na odległość
Załącznik nr 3: Lista kontrolna - weryfikacja spełnienia obowiązków przez producenta
Załącznik nr 4: Lista kontrolna - weryfikacja spełnienia obowiązków przez importera
Załącznik nr 5: Zawiadomienie o odzyskaniu produktu - wzór
Ważne linki:
- tekst GPSR w języku polskim: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R0988
- Safety Business Gateway, portal do zgłaszania produktów niebezpiecznych i niezgodnych z wymogami GPSR:
https://webgate.ec.europa.eu/gpsd/screen/public/home
- TMview - portal koordynowany i prowadzony przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, umożliwiający wyszukiwanie zarejestrowanych znaków towarowych:
https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview
Kluczowe definicje:
dystrybutor - oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną w łańcuchu dostaw, niebędącą producentem ani importerem, która udostępnia produkt na rynku.
GPSR - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG.
importer - oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii i wprowadza do obrotu w Unii produkt pochodzący z państwa trzeciego.
producent - oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym.
Safety Business Gateway - prowadzony przez Komisję europejską portal internetowy umożliwiający podmiotom gospodarczym łatwe przekazywanie organom nadzoru rynku i konsumentom informacji o niebezpiecznych i niezgodnych produktach. Portal jest dostępny pod linkiem: https://webgate.ec.europa.eu/gpsd/screen/public/home
Udostępnienie na rynku oznacza dostarczenie produktu do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania na rynku Unii w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie;
Wymogi - wymagania określone odpowiednio w art. 9 ust. 5, 6 i 7 oraz art. 11 ust. 3 i 4 GPSR (o których mowa w punktach 2.1.1 lub 2.1.2 Polityki).
1.0. Wprowadzenie
Niniejsza polityka jest wyrazem wewnętrznych procesów dotyczących bezpieczeństwa produktów, stosowanych przez Dystrybutora, o których mowa w art. 14 GPSR.
Integralną część Polityki stanowi GPSR, w jego aktualnym brzmieniu.
1.1 Zakres stosowania
Polityka ma zastosowanie do produktów oferowanych przez Dystrybutora w zakresie, w jakim prawo Unii nie zawiera mających taki sam cel przepisów szczególnych, które regulują bezpieczeństwo tych produktów.
W przypadku, gdy produkty podlegają szczególnym wymaganiom związanym z bezpieczeństwem, nałożonym przez prawo Unii, GPSR ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do aspektów i ryzyk lub kategorii ryzyk nieobjętych tymi wymaganiami, z uwzględnieniem art. 2 ust. 1 GPSR.
Polityka ma zastosowanie do produktów nowych, używanych, naprawionych lub odnowionych - z zastrzeżeniem wyłączeń wskazanych poniżej.
Wyłączenia:
W żadnym przypadku niniejsza Polityka nie ma zastosowania do:
- a) produktów leczniczych do stosowania u ludzi ani do weterynaryjnych produktów leczniczych;
- b) żywności;
- c) pasz;
- d) żywych roślin i zwierząt, organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie stosowanych w sposób ograniczony, a także do produktów z roślin i zwierząt bezpośrednio związanych z ich przyszłym rozmnażaniem;
- e) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych;
- f) produktów ochrony roślin;
- g) antyków.
Polityki nie stosuje się również do produktów wymagających naprawy lub odnowienia przed użyciem, w przypadku gdy produkty te noszą wyraźne oznaczenie, że wymagają naprawy lub odnowienia przed użyciem.
1.2. Cele polityki
- zapewnienie zgodności z GPSR;
- minimalizacja ryzyka udostępnienia na rynku produktów niebezpiecznych;
- skuteczne reagowanie na sytuacje związane z brakiem bezpieczeństwa produktów lub ich niezgodnością z GPSR;
- utrzymanie dokumentacji i procesów wymaganych przepisami.
1.3. Bezpieczeństwo produktów
Za produkt bezpieczny należy uważać każdy produkt, który w zwykłych lub dających się racjonalnie przewidzieć warunkach używania, w tym w rzeczywistym czasie używania, nie stwarza jakiegokolwiek ryzyka lub jedynie minimalne ryzyko zgodne z jego używaniem, uważane za dopuszczalne i odpowiadające wysokiemu poziomowi ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.
Niebezpiecznym produktem jest każdy produkt, który nie jest "produktem bezpiecznym".
2.0. Procedury podejmowane przed udostępnieniem produktów do sprzedaży
2.1. Weryfikacja produktu przed wprowadzeniem do sprzedaży
Zawsze przed udostępnieniem produktu do sprzedaży, tj. przed umieszczeniem go publicznie w sklepie internetowym, Dystrybutor postępuje zgodnie z odpowiednimi w danym przypadku listami kontrolnymi, zamieszczonymi w niniejszej sekcji.
2.1.1 Lista kontrolna - weryfikacja spełnienia obowiązków przez producenta
(dodatkowo lista ta stanowi załącznik nr 3 do Polityki)
Weryfikacja spełnienia obowiązków przez producenta polega na sprawdzeniu czy:
- a) produkty są opatrzone:
- numerem typu, partii lub serii lub
- posiadają inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający ich identyfikację,
w przypadku, gdy wielkość lub charakter produktu to uniemożliwiają, wymagane informacje powinny być umieszczone na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu;
- b) producenci podają swoje imię i nazwisko lub swoją nazwę,
- c) producenci podają swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy - jeśli został zarejestrowany,
- d) producenci podają swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się on od adresu producenta.
Informacje b),c) oraz d) powinny być umieszczone na produkcie, a jeżeli nie jest to możliwe - na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu. - producenci zapewniają dołączenie do swojego produktu jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym dany produkt jest udostępniany.
Wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.
2.1.2 Lista kontrolna - weryfikacja spełnienia obowiązków przez importera
(dodatkowo lista ta stanowi załącznik nr 4 do Polityki)
Weryfikacja spełnienia obowiązków przez importera polega na sprawdzeniu czy:
- a) importerzy podają swoje imię i nazwisko lub nazwę,
- b) importerzy podają swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy - jeśli został zarejestrowany,
- c) importerzy podają swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się od adresu importera;
Informacje z punktów a), b) oraz c) powinny być umieszczone na produkcie, a w przypadku, gdy nie jest to możliwe - na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu.
- importerzy zapewnili, aby dodatkowe etykiety nie utrudniały odczytania informacji wymaganych na mocy prawa Unii umieszczonych na etykiecie przez producenta;
- do produktu są dołączone jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
Wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.
2.2. Stwierdzenie niebezpieczeństwa lub niezgodności produktu z Wymogami przed udostępnieniem - postępowanie
W przypadku gdy Dystrybutor na podstawie posiadanych informacji stwierdzi lub ma powody, by przypuszczać, że produkt jest niebezpieczny lub nie jest zgodny z Wymogami, nie udostępnia tego produktu na rynku, dopóki nie będzie on zgodny z wymaganiami.
3.0. Opracowanie oferty produktu
Udostępniając produkty w Internecie lub w inny sposób na odległość, Dystrybutor opracowuje ofertę sprzedaży tych produktów zgodnie z listą kontrolną zamieszczoną w niniejszej sekcji.
3.1. Lista kontrolna - opisy produktów w przypadku sprzedaży na odległość
(dodatkowo lista ta stanowi załącznik nr 2 do Polityki)
W przypadku sprzedaży na odległość, oferta produktów musi zawierać w sposób jasny i widoczny co najmniej następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę producenta,
- zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta - jeśli jest zarejestrowany,
- adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z producentem skontaktować;
- w przypadku, gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii - imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej w rozumieniu art. 16 ust. 1 GPSR.
- informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu;
- wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na produkcie lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
4.0. Warunki przechowywania produktów i ich transportu
Dystrybutor zapewnia, aby w czasie, gdy ponosi odpowiedzialność za produkt, warunki jego przechowywania lub transportu nie zagrażały zgodności produktu z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa określonym w art. 5 GPSR oraz zgodności produktu z Wymogami.
Odpowiednie warunki przechowywania oraz transportu ustalane są dla każdego produktu, z uwzględnieniem charakteru oraz właściwości tych produktów, a także - w przypadku, gdy ma to zastosowanie - z uwzględnieniem charakteru i właściwości opakowania.
Pod uwagę są brane m.in.:
- warunki termiczne,
- nasłonecznienie,
- zapachy,
- produkty / substancje przechowywane obok,
- wilgotność,
- zasady przewozu oferowane przez firmę transportową (np. dotyczące przewozu kruchych przedmiotów),
- renoma firm transportowych,
chyba, że w danym przypadku nie mają znaczenia dla bezpieczeństwa produktu i zgodności z ww. wymogami.
W przypadku działania w modelu sprzedaży, w którym magazynowanie produktów oraz ich transport zapewnia Dystrybutorowi podmiot trzeci (np. hurtownia w ramach dropshippingu), Dystrybutor korzysta w tym zakresie z usług wiarygodnych podmiotów, które zobowiązują się do przestrzegania wymogów wskazanych w tej sekcji Polityki.
5.0. Postępowanie w przypadku udostępnienia produktu niebezpiecznego lub niezgodnego z Wymogami
W przypadku, gdy Dystrybutor na podstawie posiadanych informacji stwierdzi lub ma powody, by przypuszczać, że produkt udostępniony przez niego na rynku jest produktem niebezpiecznym lub niezgodnym z Wymogami, Dystrybutor postępuje zgodnie z procedurami określonymi w niniejszej sekcji.
5.1. Lista kontrolna - działania Dystrybutora po stwierdzeniu lub podejrzeniu niebezpieczeństwa lub niezgodności z Wymogami:
- a) wstrzymanie sprzedaży produktu, dopóki nie będzie on bezpieczny i zgodny z Wymogami, lub dopóki nie zostanie usunięte podejrzenie co do niebezpieczeństwa lub niezgodności z tymi wymaganiami;
- b) natychmiastowe powiadomienie producenta lub importera - w zależności od tego, co w danym przypadku ma zastosowanie;
- c) zapewnienie, aby podjęto środki naprawcze niezbędne do skutecznego doprowadzenia produktu do zgodności z wymaganiami, w tym, w stosownych przypadkach, do jego wycofania z obrotu lub odzyskania;
- d) zapewnienie, aby organy nadzoru rynku państw członkowskich, w których produkt został udostępniony na rynku, zostały natychmiast poinformowane o niebezpieczeństwe lub niezgodności z Wymogami za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway.
Do celów wskazanych w lit. c) i d), Dystrybutor podaje odpowiednie dostępne mu szczegółowe informacje na temat:
- ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów,
- liczby produktów, których to dotyczy,
- podjętych już środków naprawczych.
- e) w przypadku wystąpienia wypadku spowodowanego przez produkt, i otrzymania polecenia od producenta - podjęcie działań zgodnie z punktem 5.2 Polityki;
- f) w przypadku odzyskania produktu ze względów bezpieczeństwa lub w przypadku konieczności zwrócenia uwagi konsumentów na określone informacje w celu zapewnienia bezpiecznego korzystania z produktu - podjęcie działań zgodnie z punktem 5.3 Polityki;
- g) zachowanie produktu dla odpowiednich organów - jeśli Dystrybutor jest w posiadaniu produktu.
5.2. Polecenie producenta odnośnie dokonania zgłoszenia wypadku spowodowanego przez produkt
W przypadku, w którym jednocześnie:
- produkt udostępniony przez Dystrybutora na rynku spowodował wypadek i Dystrybutor ma o tym wiedzę,
- producent polecił Dystrybutorowi dokonanie zgłoszenia wypadku właściwym organom państwa członkowskiego, w którym miał miejsce wypadek, za pośrednictwem Safety Business Gateway,
Dystrybutor bez zbędnej zwłoki dokonuje takiego zgłoszenia.
Zgłoszenie takie powinno zawierać wskazanie:
- rodzaju produktu;
- numeru identyfikacyjnego produktu;
- okoliczności wypadku - o ile są znane.
W ramach zgłoszenia należy powiadomić właściwe organy o zdarzeniach związanych z używaniem produktu, które spowodowały śmierć człowieka lub poważne negatywne skutki dla jego zdrowia i bezpieczeństwa, stałe lub tymczasowe, w tym obrażenia, inne szkody dla organizmu, choroby i przewlekłe skutki zdrowotne.
5.3 Stwierdzenie konieczności odzyskania produktu lub przekazania ostrzeżenia dotyczącego bezpieczeństwa
W przypadku, gdy w ramach podejmowanych środków naprawczych zapadnie decyzja o
odzyskaniu produktu ze względów bezpieczeństwa lub konieczności zwrócenia uwagi konsumentów na określone informacje w celu zapewnienia bezpiecznego korzystania z produktu, Dystrybutor postępuje zgodnie z czynnościami opisanymi w niniejszej sekcji.
5.3.1 Zapewnienie identyfikacji konsumentów
W przypadku opisanym w sekcji 5.3, Dystrybutor, zgodnie ze swoimi odpowiednimi obowiązkami przewidzianymi w art. 12 GPSR, zapewnia, aby można było zidentyfikować wszystkich konsumentów, których to dotyczy, oraz poinformować ich bezpośrednio i bez zbędnej zwłoki.
W takim wypadku Dystrybutor wykorzystuje dane osobowe swoich klientów do celów zapewnienia odzyskania produktu i przekazania ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa. Dystrybutor informuje odpowiednio klientów o takim przetwarzaniu, zgodnie z wymogami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).
5.3.2 Brak możliwości identyfikacji konsumentów
W przypadku gdy w sytuacji, o której mowa w sekcji 5.3, jednocześnie:
- nie można skontaktować się ze wszystkimi konsumentami, których to dotyczy,
- wynika to z odpowiednich obowiązków Dystrybutora (w szczególności w sytuacji, w której producent lub importer nie zrealizowali swoich obowiązków w tym zakresie),
Dystrybutor rozpowszechnia zawiadomienie o odzyskaniu produktu lub ostrzeżenie dotyczące bezpieczeństwa innymi odpowiednimi kanałami na zasadach określonych w niniejszej sekcji.
Ogólne wymogi odnośnie zawiadomienia lub ostrzeżenia:
- jasne (napisane w sposób zrozumiały);
- widoczne;
- rozpowszechnione w sposób zapewniający jak najszerszy zasięg;
W przypadku dostępności takich kanałów, Dystrybutor zapewnia rozpowszechnienie zawiadomienia w szczególności:
- na stronie internetowej przedsiębiorstwa;
- w kanałach w mediach społecznościowych;
- w biuletynach;
- w punktach sprzedaży detalicznej;
- w stosownych przypadkach - poprzez ogłoszenia w środkach masowego przekazu.
- dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
W szczególności, jeżeli ważne informacje o odzyskiwanym produkcie lub o identyfikacji produktów, których dotyczy odzyskanie, są zawarte w obrazie, Dystrybutor dba, aby informacje te zostały przedstawione w sposób umożliwiający ich odczyt maszynowy.
5.3.3. Szczegółowe zasady dotyczące pisemnego zawiadomienia o odzyskaniu produktu
W przypadku, gdy jednocześnie:
- w ramach podejmowanych środków naprawczych zapadnie decyzja o odzyskaniu produktu ze względów bezpieczeństwa,
- z odpowiednich obowiązków Dystrybutora wynika obowiązek podjęcia opisywanych w tej sekcji działań (w szczególności w sytuacji, w której producent lub importer nie zrealizowali swoich obowiązków w tym zakresie);
- informacje dotyczące odzyskania produktu ze względów bezpieczeństwa przekazywane są w formie pisemnej,
Dystrybutor przekazuje te informacje w formie zawiadomienia o odzyskaniu produktu, na zasadach wskazanych w niniejszej sekcji.
Następuje to bez uszczerbku dla ogólnych wymogów odnośnie zawiadomienia o odzyskaniu produktu, wskazanych w sekcji 5.3.2.
Szczegółowe wymogi odnośnie pisemnego zawiadomienia o odzyskaniu produktu
Zawiadomienie musi:
- być łatwo zrozumiałe przez konsumentów;
- być dostępne w językach państw członkowskich, w których udostępniono produkt na rynku;
- zawierać następujące elementy:
- nagłówek brzmiący „Odzyskanie produktu ze względów bezpieczeństwa”;
- jasny opis odzyskanego produktu, w tym:
- obraz, nazwę i markę produktu;
- numery identyfikacyjne produktu, takie jak numer partii lub numer seryjny, oraz, w stosownych przypadkach, graficzne wskazanie miejsca, w którym można je znaleźć na produkcie; oraz
- informacje o tym, kiedy, gdzie i przez kogo produkt został sprzedany, jeżeli są dostępne;
- jasny opis zagrożenia związanego z odzyskanym produktem;
Należy przy tym unikać jakichkolwiek elementów, które mogą złagodzić postrzeganie ryzyka przez konsumentów, na przykład stosowania terminów i wyrażeń takich jak:
- „dobrowolne”,
- „przezornościowe”,
- „nieobowiązkowe”,
- „w rzadkich sytuacjach”
- „w specyficznych sytuacjach”
lub wskazania, że nie zgłoszono żadnych wypadków.
- jasny opis działań, jakie powinni podjąć konsumenci, w tym polecenie natychmiastowego zaprzestania używania odzyskanego produktu;
- jasny opis środków ochrony prawnej dostępnych dla konsumentów zgodnie z art. 37 GPSR;
- bezpłatny numer telefonu lub interaktywną usługę online, gdzie konsumenci mogą uzyskać więcej informacji w odpowiednich językach urzędowych Unii; oraz
- zachętę do dzielenia się informacjami o odzyskaniu produktu z innymi osobami - w stosownych przypadkach.
Wzór takiego zawiadomienia znajduje się w załączniku do Polityki.
5.4. Środki ochrony prawnej w przypadku odzyskania produktu ze względów bezpieczeństwa
Zasady wskazane w niniejszej sekcji mają zastosowanie w przypadku, gdy jednocześnie:
- w ramach podejmowanych środków naprawczych zapadła decyzja o odzyskaniu produktu ze względów bezpieczeństwa,
- z odpowiednich obowiązków Dystrybutora wynika obowiązek podjęcia opisywanych w tej sekcji działań (w szczególności w sytuacji, w której producent lub importer nie zrealizowali swoich obowiązków w tym zakresie).
Ogólne wymogi odnośnie środków ochrony prawnej
Bez uszczerbku dla innych praw konsumentów, w przypadku odzyskania produktu rozpoczętego przez Dystrybutora lub nakazanego przez właściwy organ krajowy, Dystrybutor odpowiedzialny za odzyskanie produktu oferuje konsumentowi środek ochrony prawnej, który jest jednocześnie:
- skuteczny,
- nieodpłatny
Środek ochrony prawnej nie może pociągać za sobą znaczących niedogodności dla konsumenta.
W przypadku, gdy środek ochrony prawnej wiąże się dla konsumenta z koniecznością odesłania produktu, Konsument nie ponosi kosztów wysyłki lub innych kosztów zwrotu produktu. W przypadku produktów, które ze względu na swój charakter nie są przenośne, Dystrybutor organizuje odbiór.
Obowiązkowe środki ochrony prawnej
Bez uszczerbku dla innych środków ochrony prawnej, które Dystrybutor odpowiedzialny za odzyskanie produktu oferuje konsumentowi, Dystrybutor zapewnia konsumentowi wybór spośród co najmniej dwóch następujących środków ochrony prawnej:
- naprawa odzyskanego produktu;
- zastąpienie odzyskanego produktu bezpiecznym produktem tego samego typu oraz o co najmniej takiej samej wartości i jakości; lub
- odpowiedni zwrot wartości odzyskanego produktu, pod warunkiem że kwota zwrotu będzie co najmniej równa cenie zapłaconej przez konsumenta.
Na zasadzie wyjątku Dystrybutor może zaoferować konsumentowi tylko jeden środek ochrony prawnej, w przypadku gdy:
- inne środki byłyby niemożliwe,
- lub - w porównaniu z proponowanym środkiem ochrony prawnej - nakładałyby na Dystrybutora odpowiedzialnego za odzyskanie produktu ze względów bezpieczeństwa koszty, które byłyby nieproporcjonalne, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, w tym to, czy alternatywny środek ochrony prawnej mógłby zostać zapewniony bez znaczących niedogodności dla konsumenta.
Konsument musi mieć zawsze prawo do zwrotu pieniędzy za produkt, jeżeli Dystrybutor odpowiedzialny za odzyskanie produktu ze względów bezpieczeństwa nie dokonał naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie i bez znaczących niedogodności dla konsumenta.
Wymogi związane z niektórymi działaniami, które mogą być podjęte przez konsumenta
- naprawa produktu przez konsumenta
Naprawę przez konsumenta uznaje się za skuteczny środek ochrony prawnej jedynie w przypadku, gdy:
- konsument może ją łatwo i bezpiecznie przeprowadzić
- jest to przewidziane w zawiadomieniu o odzyskaniu produktu.
W takich przypadkach Dystrybutor odpowiedzialny za odzyskanie produktu ze względów bezpieczeństwa dostarcza konsumentom (stosownie do przypadku):
- niezbędne instrukcje,
- bezpłatne części zamienne,
- lub aktualizacje oprogramowania.
Naprawa przez konsumenta nie pozbawia go innych praw konsumenckich przewidzianych w przepisach.
- utylizacja produktu przez konsumenta
Utylizację produktu przez konsumenta uwzględnia się w działaniach, które konsumenci mają podjąć tylko wówczas, gdy taka utylizacja może być przeprowadzona przez konsumenta w sposób łatwy i bezpieczny.
Taka utylizacja nie ma wpływu na prawo konsumenta do otrzymania zwrotu pieniędzy za odzyskany produkt lub jego wymiany na podstawie GPSR.
6.0. Współpraca z organami nadzoru rynku
Dystrybutor współpracuje z organami nadzoru rynku w zakresie działań, które mogłyby wyeliminować lub ograniczyć ryzyko stwarzane przez produkty udostępnione na rynku.
Na żądanie organu nadzoru rynku podmiot gospodarczy dostarcza mu wszelkich niezbędnych informacji - stosownie do roli, jaką Dystrybutor odgrywa w łańcuchu dostaw, oraz do jego odpowiednich obowiązków prawnych, w szczególności:
Informacje z art. 15 ust. 2 GPSR:
- opis ryzyka stwarzanego przez produkt, związanych z nim skarg i znanych wypadków;
- opis środków naprawczych podjętych w celu zareagowania na ryzyko.
Okres przechowywania: 10 lat po dostarczeniu produktu Dystrybutorowi lub po dostarczeniu produktu przez Dystrybutora - stosownie do przypadku.
Informacje o produkcie, które umożliwiają jego identyfikowalność:
- o każdym podmiocie gospodarczym, który dostarczył Dystrybutorowi produkt oraz
- o każdym podmiocie gospodarczym, któremu Dystrybutor dostarczył produkt.
Okres przechowywania: 6 lat po dostarczeniu Dystrybutorowi produktu lub 6 lat po dostarczeniu produktu przez Dystrybutora - stosownie do przypadku.
Inne informacje:
Oprócz dostępnych informacji wskazanych powyżej, Dystrybutor dokumentuje przede wszystkim:
- opisy produktów w sklepie;
- zdjęcia produktów potwierdzające ich zgodność z Wymogami,
- dokumenty lub ich kopie dołączone do produktów posiadane przez Dystrybutora;
- datę otrzymania informacji o produkcie niebezpiecznym lub niezgodnym z Wymogami;
- sposób i datę powiadomienia producenta lub importera (stosownie do przypadku) o produkcie niebezpiecznym lub niezgodnym z Wymogami,
- działania podejmowane przez Dystrybutora w związku z produktem niebezpiecznym lub niezgodnym z Wymogami.
Sprawozdania:
Na żądanie organu nadzoru rynku, Dystrybutor przedłoży sprawozdanie z realizacji swoich działań.
7.0. Współpracownicy
Dystrybutor zapoznaje z Polityką wszystkie osoby działające w ramach jego organizacji, których zakres działań może mieć związek z obszarami w niej opisanymi - w szczególności osoby mające kontakt z produktami, obsługą sklepu internetowego lub prowadzące komunikację z klientami.
Załączniki do polityki bezpieczeństwa produktów
Załącznik nr 1: Infografika - obowiązki dystrybutora
Załącznik nr 2: Lista kontrolna - opisy produktów w przypadku sprzedaży na odległość
Załącznik nr 3: Lista kontrolna - weryfikacja spełnienia obowiązków przez producenta
Weryfikacja spełnienia obowiązków przez producenta polega na sprawdzeniu czy:
- a) produkty są opatrzone:
- numerem typu, partii lub serii lub
- posiadają inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający ich identyfikację,
w przypadku, gdy wielkość lub charakter produktu to uniemożliwiają, wymagane informacje powinny być umieszczone na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu;
- b) producenci podają swoje imię i nazwisko lub swoją nazwę,
- c) producenci podają swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy - jeśli został zarejestrowany,
- d) producenci podają swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się on od adresu producenta.
Informacje b),c) oraz d) powinny być umieszczone na produkcie, a jeżeli nie jest to możliwe - na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu. - producenci zapewniają dołączenie do swojego produktu jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym dany produkt jest udostępniany.
Wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.
Załącznik nr 4: Lista kontrolna - weryfikacja spełnienia obowiązków przez importera
Weryfikacja spełnienia obowiązków przez importera polega na sprawdzeniu czy:
- a) importerzy podają swoje imię i nazwisko lub nazwę,
- b) importerzy podają swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy - jeśli został zarejestrowany,
- c) importerzy podają swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się od adresu importera;
Informacje z punktów a), b) oraz c) powinny być umieszczone na produkcie, a w przypadku, gdy nie jest to możliwe - na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu.
- importerzy zapewnili, aby dodatkowe etykiety nie utrudniały odczytania informacji wymaganych na mocy prawa Unii umieszczonych na etykiecie przez producenta;
- do produktu są dołączone jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
Wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.
Załącznik nr 5: Zawiadomienie o odzyskaniu produktu - wzór
Wzór pochodzi z Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2024/1435
z dnia 24 maja 2024 r., ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do określenia wzoru zawiadomienia o odzyskaniu produktu.
Link do pliku źródłowego: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401435&qid=1718996148394